Meséljen a World of Friends-ről! Mi ez pontosan?
A World of Friends egy huszonkét évvel ezelőtt született nemzetközi program.
Roland Wihajster indította útjára Németországban azzal a céllal, hogy európai
országok között építsen kapcsolatokat a tinédzser korosztályon keresztül.
Minden évben Németország, Franciaország, Lengyelország, Magyarország,
Csehország, Szlovákia, Litvánia és Olaszország (Hollandia kilépett a
programból) fiataljai gyűlnek össze az adott országok valamelyikében, és
különböző témákban adnak elő projektmunkákat, vesznek részt játékos
csapatépítésekben, ismerkedési esteken, és létrehoznak valamit közösen, ami az
együttműködést jelképezi. Magyarországot a Toldi Miklós Élelmiszeripari
Szakközépiskola képviselte sok éven keresztül, majd az előző tanévben a gimnázium is
csatlakozott. Tavaly az országunk kézművességét kellett bemutatnunk, idén a
béke volt a téma.
Milyen tapasztalatokat szerzett?
Remek tapasztalatokat szereztem mind a két
alkalommal, amin részt vettem: tavaly Litvániában, idén Németországban. Nagyon
jó dolog külföldi diákokkal és felnőttekkel találkozni, ismerkedni. Mindenki rá
van kényszerítve, hogy a közös angol nyelven kommunikáljon, ami csodálatos
módja a nyelvtanulásnak. A kezdeti szégyenlősség lehullik a gyerekekről, és jó
látni, ahogy barátokat szereznek idegen országokból, amely barátságok néha
tartóssá is válnak. Megismerik egymás kultúráját, szokásait, egy-két szót
megtanulnak a másik nyelvéből. Nagyon vicces, ahogy egymásnak tanítják a
szavakat, jókat nevetünk olyankor. Közösen dolgoznak valami közös témán, célon,
ami gondolkodásra, elveik kialakítására ösztönzi őket. Fel kell, hogy vállalják
véleményüket.
Milyen volt az első World of Friends-es élménye? Eddig melyik év tetszett a legjobban?
Mindkét év nagyon tetszett. Nem csak a programok miatt,
hanem mert két gyönyörű ország tájait is megcsodálhattam. Tavaly Litvániában
eljuthattam egy Hóarénába, ahol a nyár közepén is -4 fokban síeltek a téli
sportok szerelmesei. Idén elvittek minket Strassburgba, az Európai Parlamentbe,
ami óriási élmény volt. Számtalan szép program és kirándulás fémjelzi még a
szervezők remek munkáját.
Két országban vettem részt a programban eddig. Mindkét
helyen magas szintű szervezési munka előzte meg a tényleges programot. A
szervezők kedvesek és segítőkészek voltak. Mindent megtettek azért, hogy
mindenki jól érezze magát. A kötelező projektmunkákon és bemutatókon kívül sok
szabadidős programot, például kirándulásokat szerveztek nekünk. Ez minden országban így
szokott lenni.
Mi alapján választják ki, hogy mely diákok menjenek?
A diákokat életkor és a megadott téma szerint
választjuk ki. Átgondoljuk, kinek lehet testhezálló az adott feladat, és megkérdezzük, szeretne-e részt
venni. Tavaly Kocsis Luca Anna, Kiss Attila Dániel és Nagy Márton, idén Szabó Karina és Balogh Krisztián vett részt a nemzetközi programon.
Hogyan szokott készülni a diákokkal ezekre az alkalmakra?
Az előkészületekhez tartozik, hogy el kell készítenünk a
projektmunkáinkat, amit aztán majd be kell mutatnunk. Tavaly
néptánc-produkcióval is készültünk, valamint PPT-vel. Idén PPT-kkel. A kiválasztott
tanulókkal elkezdünk ötletelni arról, hogy pontosan mit is csináljunk a
megadott kereteken belül. Angol nyelven kell dolgozniuk, ami komoly feladat. Többször
összejövünk, és szépen tisztázzuk, összefésüljük a félkész munkákat. A litván
program előtt rengeteg táncpróbánk volt.
Néhány hete részt vett a Masters Eb-n, ahol 5. helyezést ért el. Honnan jött az íjászat iránti rajongása? Mióta űzi ezt a sportot? Mit szeretett meg benne?
Tíz évvel ezelőtt kezdtem el íjászkodni, ami családi
kirándulásként indult, majd egy hatalmas szerelem és elkötelezettség lett
belőle. Az íjászat mentális és fizikai sport. Kitartásra, kudarctűrésre nevel,
koncentrációt igényel, pszichés állapottól függ, hogy ki mennyire tud
koncentrálni. Fizikailag is igénybe veszi az embert. Főleg a hátizmokat
dolgoztatja, de állóképesség nélkül lehetetlen órákat küzdeni egy versenyen, a
legutóbbi verseny öt órán át tartott. Egy íjászbarátom lépésszámlálóval mérte
le, hogy az egyik versenyen 22 km-t mentünk. Nemrég vettem részt a Magyar
Íjász Szövetség által rendezett Történelmi Európa Bajnokságon, ahol azonban még a tengerentúlról is érkeztek versenyzők: USA, Kína, Szingapúr. Három kemény
kvalifikációs nap után bejutottam a rangsorolóba és végül a hatos döntőbe, ami
óriási élményt jelentett. Tavaly a vb-n lecsúsztam az első hatról. Idén 5. helyezést
értem el, a döntőben 6. helyről sikerült feljebb lépnem.
Melyik eredményeire a legbüszkébb?
Tavaly 2. helyezést értem el a Történelmi Európa
Bajnokságon, 8. helyezést a Történelmi Világbajnokságon, 1. helyezést értem el
a Magyar és Nemzeti Bajnokságon. Országos Bajnokságokon 2. és 3. helyezéseket
értem el. Az idei 5. helyezést az Eb-n nagy örömmel töltött el. A Dél-Alföldi
Régió 6 fordulós versenysorozatában pedig 1. helyezést értem el.
Idén is lesz íjászszakkör a gimiben?
Igen, idén is elindul az íjász szakkör a
gimnáziumban, persze, ha lesz elég jelentkező, de jó páran megkerestek már, úgyhogy
reménykedem. Az elmúlt három évben (négy éve van íjász szakkör) részt vettünk a
Magyar Íjász Szövetség által rendezett Suli Íjász Bajnokságon, ahonnan minden
évben szép eredményekkel tértünk haza.
Az íjászattal annyi a célom a jövőt tekintve, mint eddig:
részt venni benne, átélni azt a szinte transzcendens állapotot, amikor csak én
vagyok és a cél, amit le akarok győzni. Pontosítani a technikámat, törekedni
arra, hogy pszichésen rendben legyek. És találkozni sok-sok baráttal az
íjásztársadalomban.
Szalagavatóra már több alkalommal is tanított táncot a gimis osztályoknak. Milyen élményei vannak erről?
Szalagavatóra már több alkalommal is tanított táncot a gimis osztályoknak. Milyen élményei vannak erről?
A tánc kilenc éves korom óta az egyik legfontosabb dolog
az életemben. Táncos alapjaimat, tudásomat Százhalombattán a Forrás
Néptáncegyüttesben szereztem. A néptánc mellett más táncok is érdekelnek,
foglalkoztatnak, és könnyű megtanulnom őket. A szalagavatós táncok betanítása
óriási kihívás számomra. Amellett, hogy fejben létrehozom a teljes koreográfiát,
papírra vetem, hogy minden egyes „táncos” lépéseit meg tudjam tanítani, a
táncpróbák is nagy örömöt jelentenek. Látom, ahogy szinte nulláról eljutunk egy
teljes tánckoreográfia eltáncolásáig, és ez hatalmas energiákat szabadít fel
bennem. Táncot tanítani nem táncosoknak külön kihívás, egészen máshogy kell
elmagyaráznom a lépéseket, mint azoknak, akiknek vannak táncos alapjaik, vagy
akár már haladóbb szinten vannak. Nagyon szeretem.
További sok sikert kívánunk és eredményes felkészülést a szalagavató ünnepségre!
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése