2018. március 14., szerda

Új osztályfőnök: Kálmánné Faragó Adél

A tanév elején már bemutattuk az egyik bejövő osztály osztályfőnökét, Szalánczi Péter tanár urat. Sorozatunk második részében most a 9.b osztályfőnökét, Kálmánné Faragó Adél tanárnőt ismerhetitek meg kicsit közelebbről. Megtudhatjátok, hogy a magyar nyelv és irodalom vagy az angol nyelv tanítása áll-e közelebb hozzá, és hogy mit szeret szabadidejében csinálni. Szöllősi Kitti interjúja.


Mit tart magában fontosnak?
Fontos a családom. Fontos, hogy a gyerekeket elvezessem valahogy a kultúrához és a nyelvszeretethez, és hogy kitágítsam nekik a világot, hogy egy kicsit nagyobb bátorsággal és érdeklődéssel forduljanak annak dolgai felé.
Mi késztette a tanári pályára? Mindig is tanár szeretett volna lenni?
Vagy fodrász. Ezt a kettőt játszottam gyerekkoromban: tanárosat, fodrászosat. Tehát, ha nem tanár lennék, akkor fodrász lennék.
Kecskeméten született és tanult, majd a fővárosba ment. Végül, hogy került Nagykőrösre?
Úgy, hogy az egyetemünknek ez volt a gyakorló gimnáziuma és mivel közel volt az otthonomhoz, ezért ezt a helyet választottam, hogy kényelmesebben, otthonról tudjam a gyakorlatot megoldani.  A magyar és az angol gyakorlatot is itt végeztem, majd felkértek a második gyakorló évem után, amit elfogadtam. 
Mindig is az angol és a magyar tárgyak voltak a kedvencei? Más nyelven nem szeretett volna megtanulni?
Ezek voltak a kedvenceim, ha tehetném, akkor lehet, hogy egy kicsit jobban odatenném magam a német órákon. Németül nem lenne rossz, csak a móka kedvéért.
Van olyan dolog, amivel érdekesebbé teszi az órákat?
A modern technika kínálta lehetőségekkel, tehát amit az internet nyújt és azok az eszközök, amik számotokra is elérhetőek, azoknak a bevonása, hogy lássátok, hogy van lehetőségetek ezeken keresztül is tanulni. Akár egy mobiltelefonos alkalmazás, amit nyelvgyakorlatra lehet használni. Ez főleg az angol tanítást segíti. A magyarban inkább élmények, saját tapasztalataim, amik egy kicsit érdekesebbé teszik, de angolból rengeteg lehetőség van. Videók, hanganyagok, zenék, podcastek.
Tanárnő szerint milyen egy jó tanár?
Igazságos, következetes, empatikus, tiszteli a gyereket, partnernek tartja, lelkesít, megerősít. Nem mondom, hogy a szakmaiság nem számít, de legalább annyira fontosnak kell lenni az emberi értékeknek, mint a szakmaiságnak és az, hogy a gyerekek felé mit sugároz, a gyerekekben mit indít el, mit erősít meg. És mindenek felett szeresse a gyerekeket.
Az előző tanévben kezdett el ismét tanítani, és most osztályt is kapott. Mennyivel változtatta meg a mindennapjait? Több vagy kevesebb szabadideje lett?
Ami változott, hogy most már nemcsak a saját 2 gyermekemre gondolok, hanem kaptam 23 fiatalt, akiknek az iskolai előmenetele, magaviselete, lelki egyensúlya ugyancsak része lett a gondolataimnak és napi rutinomnak. Valamelyest kevesebb a szabadidőm, de ez inkább időszakosan jelentkezik, nem napi szinten.
A középiskolai osztályfőnökére példaképként tekint? 
Vicces, mert a gimnáziumi osztályfőnököm, inkább anyatárs, aki a fiam barátjának az anyukája és kevésbé tanár példakép. Ő sokkal fiatalabban és tapasztalatlanabbul lett osztályfőnök, mint én most.
Mennyire jó egy barátibb, lazább kapcsolat az osztállyal? Ön mennyire szeretné közvetlenné tenni ezt?
Mindig az arany középút a célravezető. Igenis lépést kell tartani a fiatalokat érintő témákkal, hogy jobban megérthessük őket, közelebb kerülhessünk hozzájuk, értsük a nyelvüket, miközben nekik is meg kell tanulni a felnőtt élet szabályait. Nem jó, ha bármelyikkel túlzásba esünk, ha elidegenítjük őket vagy elveszítjük a tekintélyünket. Nehéz dolog egyszerre tartani és engedni a gyeplőt.
Mennyire sikerült megismernie az osztályát? Mennyire kovácsolódtak össze, így fél év elteltével?
Az alapok már kezdenek kirajzolódni, de ahhoz, hogy igazán megismerjük egymást, idő kell és bizalom. Remélem négy év alatt mindkettőből lesz elég és sikerül teljes képet alkotnom a gyerekekről. Remélem ez idő alatt sikerül erős közösségé is kovácsolódni, de ahhoz még sok közös élmény és kihívás szükséges és persze megértés és elfogadás. egymás irányába.
Magyart vagy az angolt szereti jobban tanítani? A diákok melyikre fogékonyabbak a tapasztalatai szerint?
Az angolra fogékonyabbak. Az angolban nagyobb tapasztalatom van, a magyart azt mindig újra és újra kell tanulnom, ez ebből a szempontból nehezebb, de élvezem azt is. Az angol meg valahogy mindenkinek egy idő után bejön és azzal már nincsen akkora gond.
Tanított általános iskolában is. Mennyivel másabb volt ott tanítani, mint itt a gimiben? El tudja képzelni, hogy esetleg újra kisebbeket tanítson?
Nem, már nem tudnék általános iskolában tanítani. Más volt, más jellegű módszerekkel tanítottunk. Ez egy nagyon hatékony, alternatív  nyelvoktató program volt, ami egy  audiovizuális eszközökön alapuló, mozgásközpontú nyelvoktató módszer volt. Ez egy különleges nyelvi kísérlet volt általános iskolában, aminek akkor ott, az egyetemista éveimben meg volt a helye, de most már nem hiszem, hogy újra tudnék ugrálni, énekelni, szaladgálni és játékos körjátékokkal kicsiket tanítani.
Ha nem a tanár vagy az anya szerepét tölti be, akkor mit szeret szabadidejében csinálni? Van valami hobbija?
Szeretek főzni, érdekel a lakberendezés, a kreatív tevékenységek és szeretek sorozatokat nézni, amiket miden műfajban nézek, kivéve a horrort, azt nem bírom. Minden korszaknak volt kedvenc sorozata.  Mostanában Munkaügyeket nézünk a magyar sorozatok közül, amik egyre jobbak, és aminek az új évadával el vagyunk maradva és a Homeland új évadát fejeztük be. Emellett szeretem az angol sorozatokat, mint a Sherlock vagy a Luther, amik nagyon minőségi és különleges sorozatok egyedi humorral és borús hangulattal.
Milyen könyveket szeret olvasni? Melyik a kedvenc műfaja? Vagy a verseket jobban szereti? Esetleg kipróbálta már az írást?
Szeretem a kortárs világirodalmat. Ami a költészetet illeti, az a klasszikus, magyar líra. Kedvenc költőm? Szeretem Tóth Árpádot, az ő könnyedségét és Gabriel Márquez regényeit. Az írást nem próbáltam. Egy időben írtam leveleket, amik tulajdonképpen úti beszámolók voltak.
Mi az, amit meg szeretne valósítani a jövőben? Vannak tervei?
Egy kicsit jobban, hatékonyabban összefésülni a hétköznapi, családi teendőket a munkahelyi teendőkkel. Jó lenne néhány kirándulást megvalósítani az osztállyal és összetartó csapattá kovácsolni őket.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése