Repülni csodálatos, pláne akkor, ha te irányítod a gépet, és
a repülőben ülve madártávlatból figyelheted a tájat. Iskolánk két tanulója, Német Dániel 8.a, valamint Simon Máté 11.b osztályos tanulók ezt bizony gyakran átélhetik. Közös hobbijukról, a vitorlázórepülésről meséltek Szöllősi Kittinek.
Mesélnétek a vitorlázórepülésről egy kicsit? Mi is ez pontosan?
A vitorlázórepülés lényegében egy könnyű szerkezetű, szilárd
építésű, motor nélküli repülőgéppel végzett repülés. Egy csörlő, vagy egy
vontató motoros repülő segítségével kerül a levegőbe, majd az emelő
légáramlatokat kihasználva, akár órákig képes a levegőben maradni.
Mióta repültök?
Tavaly januárban kezdtük meg az elméleti képzést, majd a
sikeres vizsga után a nyarat már növendékként repültük végig.
Miért kezdtétek el?
Honnan jött ez iránti érdeklődésetek?
Dani: Szerintem
ez nagyon egyértelmű volt. Édesapám is repült, aki sokszor vitt el
repülőnapokra, repülős rendezvényekre. Ahogy nőttem, egyre jobban kezdett el
érdekelni a repülés világa, a pilóták munkája. Körülbelül 9-10 éves lehettem,
amikor elkezdtem használni a különböző repülős szimulátorokat, majd egyre
jobban érlelődött bennem, hogy a valóságban is belekóstoljak a repülésbe.
Repülőnapokon többször is nyílt lehetőség arra, hogy kipróbáljam a motoros és
vitorlázórepülőket. Két éve kilátogattunk a jakabszállási repülőtérre, ahol
utasként kipróbálhattam a Góbé oktató vitorlázórepülőgépet. Ekkor ajánlották
fel, hogy menjek el az elméleti tanfolyamra.
Máté: Már
kiskorom óta érdekelt a repülés, ha meghallottam egy gépnek a hangját, már
rohantam kifelé az udvarra. Apukámmal is mindig kimentünk a kecskeméti
repülőnapokra. A vitorlázórepülést pedig azért is kezdtem el, mert ez egy
nagyon jó alap, hiszen itt megtanulja az ember egy gépnek az alap irányítását
és nem fog pánikba esni, ha esetleg egy motoros gépnél leáll a motor.
Hogyan oktatják a
repülést?
A repülés gyakorlati elkezdése előtt komoly elméleti
oktatáson kell részt venni. Hét tantárgy van: aerodinamika, szerkezettan,
műszertan, meteorológia, repülőgép ismeret, illetve reptér jártasság. Ezekből a
tantárgyakból vizsgát kell tenni, majd utána kezdhetjük el a gyakorlati
képzést. A gyakorlati képzés is különböző részekre van felosztva, kezdetben
szoktatórepülések, fordulók végrehajtása, később már komplett iskolakörök
repülése, majd vészhelyzetek, dugóhúzó stb. Az oktató repülő, amely kimondottan
erre van kifejlesztve, hasonlít egy tanulókocsira, elől-hátul van kormánya,
elől ül a növendék, hátul az oktató. Az oktató bármikor bele tud szólni és
nyúlni, a növendék repülésébe, ha valami baj van vagy ha valamit elront.
Hova jártok ezt
tanulni?
A Kecskemét és Vidéke Aero Club-nál, a jakabszállási
repülőtérre, Kecskeméttől körülbelül 15 km-re. Nagyon barátságos, motiváló
közösségben vagyunk, melynek nagyon örülünk.
Ha repülés közben
valamilyen gond támad, arra van-e valamilyen szabályzat?
Természetesen ez bármikor előfordulhat és erre alaposan fel
is készítenek. A legtöbb vészhelyzet az emelkedési fázisban jöhet elő, más
néven a csörléskor. Lényegében egy kötélen húznak fel minket, ami bármikor
elszakadhat, vagy leállhat az aggregátor. Ez nagyon ritkán fordul elő, de
folyamatosan gyakoroljuk az ilyen esetben történő végrehajtandókat. Ezt úgy
kell elképzelni, hogy az oktató a csörlés közben a tudtom nélkül imitálja a
kötélszakadást. Leoldja a gépet a kötélről és figyeli a reakcióimat, ha
szükséges korrigál.
Mikor repülhettek
először önállóan?
Az első önálló repülést leghamarabb 15 éves kor betöltése
után lehet végrehajtani. Természetesen ehhez a gyakorlati vizsgafeladatokat is
teljesíteni kell.
Milyen volt az első
repülésed?
Máté: Az
első repülésem vitorlázógéppel felejthetetlen élmény volt. Mikor beültem a
gépbe és elkezdett húzni a kötél, éreztem, hogy ez az, amit én szeretnék
csinálni, mert valami eszméletlen ez az egész. A levegőben a szabadság érzése,
maga a táj és a tudat, hogy te most repülsz. Ekkor döntöttem el, hogy a
vitorlázórepülés nekem örök szerelem lesz.
Mit szerettek benne a
legjobban?
Dani: A
szabadságot, a tájat, a felhőket, melyek nagyon csodálatosak közelről. Nagyon
jó a hasonló érdeklődésű emberek közösségéhez tartozni.
Máté: Ezt
igazából nem lehet elmondani, ezt át kell élni. De talán a legjobban azt, hogy
a levegőben felszabadulok, és a repülés érzése megnyugtat.
Ki motivál
benneteket, vannak példaképeitek?
Dani: A
katonai és polgári repülésben dolgozó oktatóim motiválnak, sok információval
segítenek a tanulással kapcsolatban is.
Máté: Példaképem
nincs, viszont akikre felnézek és motiválnak azok az oktatóim, hiszen ők nagyon
sokra vitték onnét, ahonnan én is most elkezdtem a repülést.
Van kedvenc
élményetek a repüléssel kapcsolatban?
Dani: A
nyári táborról rengeteg jó élményem van, természetesen a legtöbb repülés
közben. Volt egy alkalmunk, amikor a levegőben gólyákkal és madarakkal
termikeltünk. Elképesztő érzés volt, maradandó élményként maradt meg.
Máté: Mikor
egy nyári napon sikerült az oktatómmal felmenni egészen 1200 méterig. Ha
kitettem a kezem az ablakon szinte megtudtam "fogni" a felhőket.
Szoktatok versenyekre
járni?
Növendékként erre még nincs lehetőség, majd csak a megfelelő
vizsgafokozat elérése után. A vitorlázórepülésben is rendeznek különböző
versenyeket, melyek Magyarországon is népszerűek. Tavalyelőtt például
Matkópusztán volt a vitorlázó műrepülő világbajnokság.
Ha valaki el szeretné
kezdeni, akkor mi a teendője?
Érdemes először kilátogatni egy üzemnapra, mi így nevezzük
az egész napos repülést. Ajánlott utasként kipróbálni a repülést, majd ott
maradni és segíteni a repülőgép kiszolgálásában, mozgatásában. Ha elhivatott
vagy és tovább akarod folytatni, akkor el kell menni egy repülő orvosi
alkalmasságira, ami hasonlít egy sportorvosi vizsgálatra. Egyszerű kis
felmérés, nem kell megijedni tőle. Ha átmész rajta, akkor elkezdheted az
elméleti kiképzést.
Kinek ajánljátok ezt
a sportot?
Elsősorban azoknak, akiket érdekel a repülés világa és
esetleg pilóták szeretnének lenni.
Szerintetek milyen
korban érdemes elkezdeni? Van olyan, hogy valaki ehhez még túl fiatal vagy túl
idős, hogy elkezdje?
Csak az első egyedül történő repülés korhatára van
megszabva, egyébként az egészségügyi alkalmasság szab neki korlátot. Tehát
bármikor elkezdhető, de ha repülésben további terveid vannak, akkor érdemesebb
fiatalon elkezdeni, hogy minél hamarabb elérd a célod.
Van valami kizáró ok,
hogy pilóta lehess?
A vitorlázó repülésben nagyon kevés a kizáró ok. Ide nem
kellenek tökéletes szemek, az orvosi vizsgálat sem több, mint egy átlag
sportorvosi.
Az életben ezt, hogy
tudod hasznosítani? El tudsz ezzel helyezkedni valahol, vagy csak egy hobbi?
Nagyon jó alapot ad a nagygépes-, illetve a motoros
repüléshez. Maga a vitorlázórepülés egy hobbi, amit az emberek szabadidejükben
végeznek, de ettől függetlenül bármely, a repüléshez kapcsolódó munkában
szívesen veszik, hogy te vitorlázórepültél.
Szeretnétek a jövőben
komolyabban foglalkozni a repüléssel vagy megmarad hobbiszinten?
Dani: Vonz a
nagygépes repülés világa, ma már ez egy elérhető cél, hiszen napjainkban több
ezer pilótaállás betöltetlen. Más területeken is hasznosíthatjuk a
vitorlázórepülésben szerzett tapasztalatokat, ilyen például a légiirányítás,
illetve a repülők kiszolgálása. Mindenképpen meg szeretném tartani hobbinak,
mert a példa azt mutatja, hogy a hasonló munkákban dolgozók is folytatják a
vitorlázórepülést.
Máté: Igen,
szeretnék majd motoros gépre, és további típusokra is jogosítást szerezni.
Van más hobbitok?
Dani: Konkrétan
nincs, de szeretek fényképezni, és túrázni.
Máté: November
óta járok judora. Szeretem csinálni, mert egy nagyon jó testi edzés, és engem
lélekben is megerősített.
Van olyan dolog, ami
érdekel, még nem csináltad, de szeretnéd kipróbálni?
Dani: Van
egy, amit nem próbáltam, de ki szeretném próbálni, az az ejtőernyőzés. Egyre
többet hallok róla a repülőtéren, remélem, hamarosan kipróbálhatom.
Máté: Szintúgy,
egy ejtőernyős ugrást mindenképpen szeretnék majd kipróbálni.
Van már
elképzelésetek, hogy érettségi után merre szeretnétek továbbtanulni?
Máté: Még
csak szemezgetek velük, konkrétat nem nagyon tudok mondani, de a Debreceni és a
Közszolgálati Egyetemet nézegettem.
Dani: Nemzeti
Közszolgálati Egyetem Hadtudományi és Honvédtisztképző kara vonz, bár ez még
változhat, hiszen még csak nyolcadikos vagyok.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése