2018. május 16., szerda

Hobbijuk a repülés


Repülni csodálatos, pláne akkor, ha te irányítod a gépet, és a repülőben ülve madártávlatból figyelheted a tájat. Iskolánk két tanulója, Német Dániel 8.a, valamint Simon Máté 11.b osztályos tanulók ezt bizony gyakran átélhetik. Közös hobbijukról, a vitorlázórepülésről meséltek Szöllősi Kittinek.


Mesélnétek a vitorlázórepülésről egy kicsit? Mi is ez pontosan?
A vitorlázórepülés lényegében egy könnyű szerkezetű, szilárd építésű, motor nélküli repülőgéppel végzett repülés. Egy csörlő, vagy egy vontató motoros repülő segítségével kerül a levegőbe, majd az emelő légáramlatokat kihasználva, akár órákig képes a levegőben maradni.
Mióta repültök?
Tavaly januárban kezdtük meg az elméleti képzést, majd a sikeres vizsga után a nyarat már növendékként repültük végig.
Miért kezdtétek el? Honnan jött ez iránti érdeklődésetek?
Dani: Szerintem ez nagyon egyértelmű volt. Édesapám is repült, aki sokszor vitt el repülőnapokra, repülős rendezvényekre. Ahogy nőttem, egyre jobban kezdett el érdekelni a repülés világa, a pilóták munkája. Körülbelül 9-10 éves lehettem, amikor elkezdtem használni a különböző repülős szimulátorokat, majd egyre jobban érlelődött bennem, hogy a valóságban is belekóstoljak a repülésbe. Repülőnapokon többször is nyílt lehetőség arra, hogy kipróbáljam a motoros és vitorlázórepülőket. Két éve kilátogattunk a jakabszállási repülőtérre, ahol utasként kipróbálhattam a Góbé oktató vitorlázórepülőgépet. Ekkor ajánlották fel, hogy menjek el az elméleti tanfolyamra.
Máté: Már kiskorom óta érdekelt a repülés, ha meghallottam egy gépnek a hangját, már rohantam kifelé az udvarra. Apukámmal is mindig kimentünk a kecskeméti repülőnapokra. A vitorlázórepülést pedig azért is kezdtem el, mert ez egy nagyon jó alap, hiszen itt megtanulja az ember egy gépnek az alap irányítását és nem fog pánikba esni, ha esetleg egy motoros gépnél leáll a motor.
Hogyan oktatják a repülést?
A repülés gyakorlati elkezdése előtt komoly elméleti oktatáson kell részt venni. Hét tantárgy van: aerodinamika, szerkezettan, műszertan, meteorológia, repülőgép ismeret, illetve reptér jártasság. Ezekből a tantárgyakból vizsgát kell tenni, majd utána kezdhetjük el a gyakorlati képzést. A gyakorlati képzés is különböző részekre van felosztva, kezdetben szoktatórepülések, fordulók végrehajtása, később már komplett iskolakörök repülése, majd vészhelyzetek, dugóhúzó stb. Az oktató repülő, amely kimondottan erre van kifejlesztve, hasonlít egy tanulókocsira, elől-hátul van kormánya, elől ül a növendék, hátul az oktató. Az oktató bármikor bele tud szólni és nyúlni, a növendék repülésébe, ha valami baj van vagy ha valamit elront.
Hova jártok ezt tanulni?
A Kecskemét és Vidéke Aero Club-nál, a jakabszállási repülőtérre, Kecskeméttől körülbelül 15 km-re. Nagyon barátságos, motiváló közösségben vagyunk, melynek nagyon örülünk.
Ha repülés közben valamilyen gond támad, arra van-e valamilyen szabályzat?
Természetesen ez bármikor előfordulhat és erre alaposan fel is készítenek. A legtöbb vészhelyzet az emelkedési fázisban jöhet elő, más néven a csörléskor. Lényegében egy kötélen húznak fel minket, ami bármikor elszakadhat, vagy leállhat az aggregátor. Ez nagyon ritkán fordul elő, de folyamatosan gyakoroljuk az ilyen esetben történő végrehajtandókat. Ezt úgy kell elképzelni, hogy az oktató a csörlés közben a tudtom nélkül imitálja a kötélszakadást. Leoldja a gépet a kötélről és figyeli a reakcióimat, ha szükséges korrigál.
Mikor repülhettek először önállóan?
Az első önálló repülést leghamarabb 15 éves kor betöltése után lehet végrehajtani. Természetesen ehhez a gyakorlati vizsgafeladatokat is teljesíteni kell.
Milyen volt az első repülésed?
Máté: Az első repülésem vitorlázógéppel felejthetetlen élmény volt. Mikor beültem a gépbe és elkezdett húzni a kötél, éreztem, hogy ez az, amit én szeretnék csinálni, mert valami eszméletlen ez az egész. A levegőben a szabadság érzése, maga a táj és a tudat, hogy te most repülsz. Ekkor döntöttem el, hogy a vitorlázórepülés nekem örök szerelem lesz.
Mit szerettek benne a legjobban?
Dani: A szabadságot, a tájat, a felhőket, melyek nagyon csodálatosak közelről. Nagyon jó a hasonló érdeklődésű emberek közösségéhez tartozni.
Máté: Ezt igazából nem lehet elmondani, ezt át kell élni. De talán a legjobban azt, hogy a levegőben felszabadulok, és a repülés érzése megnyugtat.
Ki motivál benneteket, vannak példaképeitek?
Dani: A katonai és polgári repülésben dolgozó oktatóim motiválnak, sok információval segítenek a tanulással kapcsolatban is.
Máté: Példaképem nincs, viszont akikre felnézek és motiválnak azok az oktatóim, hiszen ők nagyon sokra vitték onnét, ahonnan én is most elkezdtem a repülést.
Van kedvenc élményetek a repüléssel kapcsolatban? 
Dani: A nyári táborról rengeteg jó élményem van, természetesen a legtöbb repülés közben. Volt egy alkalmunk, amikor a levegőben gólyákkal és madarakkal termikeltünk. Elképesztő érzés volt, maradandó élményként maradt meg.
Máté: Mikor egy nyári napon sikerült az oktatómmal felmenni egészen 1200 méterig. Ha kitettem a kezem az ablakon szinte megtudtam "fogni" a felhőket.
Szoktatok versenyekre járni?
Növendékként erre még nincs lehetőség, majd csak a megfelelő vizsgafokozat elérése után. A vitorlázórepülésben is rendeznek különböző versenyeket, melyek Magyarországon is népszerűek. Tavalyelőtt például Matkópusztán volt a vitorlázó műrepülő világbajnokság.
Ha valaki el szeretné kezdeni, akkor mi a teendője?
Érdemes először kilátogatni egy üzemnapra, mi így nevezzük az egész napos repülést. Ajánlott utasként kipróbálni a repülést, majd ott maradni és segíteni a repülőgép kiszolgálásában, mozgatásában. Ha elhivatott vagy és tovább akarod folytatni, akkor el kell menni egy repülő orvosi alkalmasságira, ami hasonlít egy sportorvosi vizsgálatra. Egyszerű kis felmérés, nem kell megijedni tőle. Ha átmész rajta, akkor elkezdheted az elméleti kiképzést.
Kinek ajánljátok ezt a sportot?
Elsősorban azoknak, akiket érdekel a repülés világa és esetleg pilóták szeretnének lenni.
Szerintetek milyen korban érdemes elkezdeni? Van olyan, hogy valaki ehhez még túl fiatal vagy túl idős, hogy elkezdje?
Csak az első egyedül történő repülés korhatára van megszabva, egyébként az egészségügyi alkalmasság szab neki korlátot. Tehát bármikor elkezdhető, de ha repülésben további terveid vannak, akkor érdemesebb fiatalon elkezdeni, hogy minél hamarabb elérd a célod.
Van valami kizáró ok, hogy pilóta lehess?
A vitorlázó repülésben nagyon kevés a kizáró ok. Ide nem kellenek tökéletes szemek, az orvosi vizsgálat sem több, mint egy átlag sportorvosi.
Az életben ezt, hogy tudod hasznosítani? El tudsz ezzel helyezkedni valahol, vagy csak egy hobbi?
Nagyon jó alapot ad a nagygépes-, illetve a motoros repüléshez. Maga a vitorlázórepülés egy hobbi, amit az emberek szabadidejükben végeznek, de ettől függetlenül bármely, a repüléshez kapcsolódó munkában szívesen veszik, hogy te vitorlázórepültél.
Szeretnétek a jövőben komolyabban foglalkozni a repüléssel vagy megmarad hobbiszinten?
Dani: Vonz a nagygépes repülés világa, ma már ez egy elérhető cél, hiszen napjainkban több ezer pilótaállás betöltetlen. Más területeken is hasznosíthatjuk a vitorlázórepülésben szerzett tapasztalatokat, ilyen például a légiirányítás, illetve a repülők kiszolgálása. Mindenképpen meg szeretném tartani hobbinak, mert a példa azt mutatja, hogy a hasonló munkákban dolgozók is folytatják a vitorlázórepülést.
Máté: Igen, szeretnék majd motoros gépre, és további típusokra is jogosítást szerezni.
Van más hobbitok?
Dani: Konkrétan nincs, de szeretek fényképezni, és túrázni.
Máté: November óta járok judora. Szeretem csinálni, mert egy nagyon jó testi edzés, és engem lélekben is megerősített.
Van olyan dolog, ami érdekel, még nem csináltad, de szeretnéd kipróbálni?
Dani: Van egy, amit nem próbáltam, de ki szeretném próbálni, az az ejtőernyőzés. Egyre többet hallok róla a repülőtéren, remélem, hamarosan kipróbálhatom.
Máté: Szintúgy, egy ejtőernyős ugrást mindenképpen szeretnék majd kipróbálni.
Van már elképzelésetek, hogy érettségi után merre szeretnétek továbbtanulni?
Máté: Még csak szemezgetek velük, konkrétat nem nagyon tudok mondani, de a Debreceni és a Közszolgálati Egyetemet nézegettem.
Dani: Nemzeti Közszolgálati Egyetem Hadtudományi és Honvédtisztképző kara vonz, bár ez még változhat, hiszen még csak nyolcadikos vagyok.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése