2018. január 9., kedd

Interjú Bányainé Schleisz-Bognár Viktória tanárnővel

E tanév elején került iskolánkba Bányainé Schleisz-Bognár Viktória tanárnő, vagy ahogy többen ismerik Viki néni. Az elhivatott, sokoldalú háromgyerekes tanárnővel Szöllősi Kitti készített interjút.  





Mesélne egy kicsit magáról? Mit érdemes Önről tudni? 
Húsz éve érettségiztem ebben a gimnáziumban. 1997-ben a Magyar Testnevelési Egyetemre jelentkeztem, ahol 2001-ben végeztem testnevelő tanárként. Ezt követően kezdtem el tanítani a Nagykőrösi Kolping Katolikus Általános Iskolában. 2005-ben a Semmelweis Egyetem Testnevelés és Sporttudományi Karán szereztem kosárlabda szakedző diplomát. 2010-ben a Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetemen közoktatási vezető és pedagógus szakvizsgát tettem. Férjem, Bányai Viktor szintén testnevelő, az egyetemen ismerkedtünk meg. Házasságunkból három nagyszerű gyermekünk született: Barnabás, Réka és Emese.

Mi késztette a tanári pályára? Mindig tanár szeretett volna lenni vagy volt más elképzelés is?
Tudatosan készültem erre a pályára, nem szerettem volna mással foglalkozni, látod, még az igaz szerelem is itt talált rám! Egészen kicsi voltam, amikor elkezdtem sportolni, versenyszerűen pedig már alsó tagozatos korom óta. Ez azt jelenti, hogy heti 3-4 másfél órás edzés után jöttek a hétvégi meccsek, hol itthon, hol vidékre utaztunk. Emellett nagyon kevés szabadidőm volt másra, sok mindent beáldoztam a sportért, de ha újrakezdhetném, akkor is ezt az életformát választanám. Rengeteg pozitív élményt, példaképet és igaz, életre szóló barátságokat kaptam a sporttól.  Együtt küzdeni, együtt "izzadni" egy közös célért! 

Miért pont a tanári pályának ezt a szakát választotta? 
Pályaválasztásomat nagyban befolyásolta, hogy kilenc éves korom óta aktívan sportolok. Kosárlabdaedzőm példája motivált abban, hogy 1997-ben a Magyar Testnevelési Egyetemre jelentkeztem.
A testnevelés, mint az ének vagy a rajz  a készségtantárgyak közé tartozik, ezért különbözőek a diákok egyéni készségei, képességei. Figyelembe veheti-e ezeket vagy az osztályozásban a megadott felmérésekre alapozhat csak? 
A diákokat felmért képességeik szerint értékelem, beleszámítom az elvégzett munka minőségét, a belefektetett energiát. Egy olyan munkamorál kialakítása a célom, ahol az értékelés a cselekvés eredménye és nem a célja lesz. Az óra jellegéből adódó feladatok megoldására a differenciált foglalkoztatás és értékelés ad módot. A tanulók önmagukhoz viszonyított, szorgalmas erőfeszítése révén elért teljesítményét értékelem, az objektív követelményekkel való összehasonlításból kiindulva.

Az órák felépítésében van-e olyan sajátos elem, amit gyakran és szívesen használ?
Szeretem, ha az óráimon a játék nagy szerepet kap, hiszen a csapatjátékokban az együtt dolgozás, az együttes cél elérés fejleszti a csapatmunkát, a közösséghez tartozás élményét; az egymásrautaltsággal a másik segítését. Szeretem az óráimon a jókedvet, mosolygást, a munka szeretetét. 

Ön szerint milyen egy jó tanár?
KINEK? MIT? és HOGYAN? tanítsunk. Szerintem ezek a legfontosabb szempontok... A 'kinek' megválaszolásához én törekszem megismerni a tanulók sajátosságait, igyekszem feltérképezni a tanítandó diákok motiváltságát, előzetes ismereteit, tudását, érdeklődését és nem utolsó sorban személyiségét. A tanítási órák megtervezésekor ezeket számba véve döntök az alkalmazandó módszerekről, feladatokról.

Mit javasol azoknak, akik valamiből gyengébbek testi adottságaik miatt? Gondolok itt talajgyakorlatokra, labdajátékokra, egyéb feladatokra. Hogyan tudnák ezeket fejleszteni?
Mindent el lehet érni jó hozzáállással, kitartással és sok gyakorlással. Persze még így is lehetnek, lesznek nagy különbségek, de a befektetett munka mindig megtérül, és pozitív értékelés lesz a jutalma.

A Kolpingban tanított ezelőtt. Mi késztette arra, hogy gimnáziumunkba jöjjön? 
Hosszú ideig tanítottam a Kolping iskolában, remek pedagógusokkal dolgozhattam együtt, sokat tanultam. Tőlük és a gyerekektől is. Amikor az Igazgató asszonnyal és Molnár Attila tanár úrral beszélgettem a gimnáziumi testnevelői állás lehetőségéről, úgy gondoltam, itt az ideje váltani. Nem mindenkinek adatik meg, hogy visszatérhessen tanítani iskolájába, ahol boldog diákéveket töltött el.
Más hozzáállás, feladatok kellenek egy általános iskolás és egy gimnazista diákhoz? 
Nem kell más hozzáállás. Szeretek tanítani, szeretem a diákokat, szeretem a sportot, szeretem a mosolygást! Ez számít! Úgy érzem, hogy a tanított csoportjaimmal harmonikusan és eredményesen tudunk együtt dolgozni! Sokan klasszul értik, hogy a fáradtság nem betegség, a testmozgás sok mindenre lehet megoldás...

Hogy érzi magát iskolánkban? 
Motiváltnak érzem magam, vannak feladataim. Köszönet elsősorban a tesi munkaközösségnek, hogy rövid idő alatt sikerült beilleszkednem, megtalálnom és megtanulnom az új feladataimat! 

Kosáredzéseket vezet. Honnan jött a sportág iránti szeretete?
Ahogy ezt már korábban is írtam, kisiskolás korom óta nagy szerelmem ez a sportág, ez a mai napig így van. Férjemmel és több kiváló edzővel együtt sok diáknak igyekszünk lehetőséget biztosítani, hogy megismerjék és aktívan űzhessék ezt a sportágat ebben a városban.

Van más sport, amit szeret, esetleg űz?
Szívesen úszok, tollasozok, kerékpározok. A téli sportok közül a síelésre szavazok. Igazából szabadidőmben azt szoktam sportolni, amit a gyerekeimmel együtt tudunk csinálni. Ők is szívesen mozognak, játszanak, amikor csak tehetjük együtt töltjük az időnket. 
"Lovaglás Hódmezővásárhelyen Bányai nagyszülőknél"
Mit javasol azoknak, akik valami új sportot szeretnének elkezdeni vagy konditeremben edzeni? Hol kezdjék, mit csináljanak, ha kezdeti nehézségek - kedv, esetleg időhiány - akadnak? 
Az egyszerű megoldások híve vagyok: kezdje el és csinálja.

Mit szól kosarasként a kötelező futballoktatáshoz?
A tanterv mindenkire vonatkozik, a helyi sajátosságokat bele kell illeszteni a helyi tantervbe. Nincs bajom a labdarúgással, hiszen a világon a legnagyobb népszerűségnek ez a sportág örvend.

Van valami egyéb hobbija?
Gyermekeim a hobbijaim! Sok-sok társasjátékozás, kártyázás, színházlátogatás, kirándulás... Ja! Igen! Nagyon szeretek kertészkedni.

A könyveket vagy a filmeket, sorozatokat részesíti előnyben? Esetleg van valamelyikből kedvence? 
Nagyon szeretek olvasni, még az éjszakai alvást is képes vagyok beáldozni ennek érdekében. Egyik kedvenc könyvem Szabó Magda Abigél című könyve. Tévézni szinte nem is szoktam, csak sportműsorokat nézek. Egy jó teniszmeccset szívesen megtekintek, nagy Federer rajongó vagyok! Óriási sportoló, jó ember!

Mennyiben változtatta meg az életét három gyermeke? Mennyivel másabban tekint a világra? Mennyit változott a hozzáállása a diákokhoz?
Mennyiben változtatta meg? Sokkal "gazdagabb" lett az életem, csak rájuk nézek, és mosolyogva ébredek, mosolyogva alszom el. A diákokkal való kapcsolataimban pedig mindig is igyekeztem együttműködő és megértő lenni. Elvárásaim is voltak velük szemben mindig, de ez viszi előbbre az embert. 
"Mosolygás mindig, mindig..."
Mit tervez a közeljövőben? Vannak esetleg publikus tervek vagy célok?
A közeljövőben a minősítésemre készülök, majd szeretnék egy-két énekkari próbára is ellátogatni, ha a Tanár Úr megengedi, hiszen nagyon szeretek énekelni. Itt töltött diákéveim alatt én is az énekkar oszlopos tagja voltam.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése